Rabu, 2 Mac 2011

Pusat Karaoke Tumpuan Pelajar

SHAH ALAM: Kewujudan pusat karaoke di tingkat atas sebuah pasaraya di Pusat Komersil Seksyen 7 dilihat menjadi tumpuan utama para pelajar terutama pada hujung minggu.

Kadar harga yang murah dan berpatutan menjadi tarikan pelajar untuk berhibur di waktu lapang tanpa mengeluarkan belanja lebih.

20 000 Serbu Karnival PC 2011

Shah Alam - Kira-kira 20 000 pelajar mengunjungi Karnival PC 2011 selama tiga hari berturut-turut aktiviti jualan ini berlangsung.Karnival yang beroperasi pada 17 hingga 19 Januari 2011 ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari pelajar.

iSiswa Kemudahan Pelajar

Shah Alam- Pusat Sistem Maklumat Bersepadu (PSMB) menyediakan perkhidmatan “iSiswa” iaitu Portal Emel Pelajar yang membolehkan pelajar melakukan urusan rasmi dengan pihak universiti.

Kawasan Panas UiTM

Shah Alam- Sehingga Februari tahun ini, dua pasangan telah ditangkap di lokasi berbeza dalam kampus induk Universiti Teknologi MARA di sini atas tuduhan berkhalwat.

Ketua Khidmat Pelanggan Bahagian Keselamatan Hadith Jamaluddin memberitahu kepada pemberita, kes seumpama ini bukanlah sesuatu yang menghairankan memandangkan beberapa lokasi telah dikenal pasti menjadi tumpuan pelajar untuk bermadu kasih.

Surau Sesak, Berbau

SHAH ALAM: Keadaan surau di beberapa kawasan seperti Dewan Seri Budiman (DSB), Menara Sultan Azlan Shah (SAAS) dan fakulti sekitarnya, sesak dengan pelajar perempuan yang mahu menunaikan solat sehingga menyebabkan terpaksa berhimpit untuk menunaikan ibadat.

"Jangan Menyusahkan Diri Sendiri dan Jangan Menyusahkan Kami"

SHAH ALAM – “Jangan menyusahkan diri sendiri dan jangan menyusahkan kami” kata pengawal keselamatan Universiti Teknologi MARA (UiTM) dalam melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan sikap segelintir pelajar dan kakitangan universiti yang tidak menghormati atau menghargai mereka.

"Art Market" Jana RM15 ribu Dana Pelajar

Shah Alam – Art Market kelolaan Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka Universiti Teknologi MARA (UiTM) di sini berjaya mengumpul sebanyak RM15 ribu sepanjang dua hari ianya berlangsung.

PSSGM Sasar 100 Ahli 2011

SHAH ALAM: Persatuan Seni Silat Gayong (PSSGM), UiTM Shah Alam mensasarkan 100 orang ahli baru menjelang hujung tahun 2011.

JRT Rider Konvoi

SHAH ALAM: 50 orang pelajar daripada pelbagai fakulti dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) di sini telah menyertai konvoi ke Malaysia Technology Expo (MTE), yang bertempat di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC), 19 Febuari lalu.

Pelajar Dihempap Batu Beransur Pulih


SHAH ALAM 7 Feb. – Norhanani Shahimi, 22, pelajar UiTM yang dilaporkan cedera dihempap batu dalam ekspedisi mendaki Bukit Broga 20 Januari lalu kini beransur pulih daripada kecederaan.

Pelajar APB Kesal Bilik Kuliah Tidak Selesa

Keadaan bilik kuliah Akademi Pengajian Bahasa 
SHAH ALAM: Pelajar Akademi Pengajian Bahasa (APB) UiTM Shah Alam meluahkan rasa tidak puas hati kerana terpaksa belajar dalam keadaan kelas yang tidak selesa serta tidak mempunyai alat bantuan pembelajaran yang kondusif.

Ops Kad Metrik

SHAH ALAM – Bahagian Keselamatan Universiti Teknologi MARA (UiTM), menjalankan operasi bagi membendung masalah pelajar yang tidak menggantungkan kad pelajar atau kad metrik apabila memasuki kawasan kampus.

Tiada Stor Penyimpanan Barang

Shah Alam : Isu ketiadaan stor penyimpanan barang menimbulkan kerisauan bagi kebanyakan pelajar kolej kediaman di Universiti Teknologi Mara (UiTM) setiap kali menjelang cuti semester.

Pelajar Diancam Anjing Liar

SHAH ALAM – Ancaman anjing liar di sekitar kampus Universiti Teknologi MARA (UiTM) di sini kian meruncing sehingga menimbulkan rasa bimbang diserang serta suasana tidak selesa bagi pelajar kampus tersebut.

Mymydin (A Training StoreRetail Management) kini di UiTM

Shah Alam: Universiti Teknologi MARA (UiTM) sekali lagi mengalu-alukan penyertaan industri korporat bagi menyediakan perkhidmatan latihan industri kepada para pelajar institusi pengajian tinggi khususnya dalam bidang akademik.

Pembukaan projek Mymydin (A Training Store For BBA (Hons) Retail Management) di UiTM merupakan sebuah lagi jalinan hubungan korporat yang amat berguna kepada insititusi pendidikan dan memberi faedah kepada para pelajar.


Trend Mewarnakan Rambut

Dalam dunia yang serba moden kini, kemudahan teknologi yang sedia ada digunapakai dengan sepenuhnya oleh manusia. Katakan apa saja yang ingin diubah pada bahagian tubuh, semuanya boleh dilakukan. Hendak mencacah muka supaya digeruni, menyedut lemak untuk tampil langsing menawan, memanjangkan kaki untuk kelihatan tinggi, pendek kata tiada apa yang mustahil untuk dilakukan.

Begitu juga halnya dengan trend mewarnakan rambut kini. Kegilaan mewarnakan rambut ini bukan sahaja didominasi oleh kaum wanita, malah kaum lelaki turut terikut-ikut hendak kelihatan ‘hip’ dan ‘semasa’ dengan membuat transformasi warna rambut mereka kepada pelbagai jenis warna seperti perang, hazel dan sebagainya.

Journalist Under Threat

Journalists Under Threat
Journalists are the people who stand in the front line protecting humanity from tyranny. And yet, for carrying such honorable duty they dare to risk their lives in hunting for truths and defending them from evil forces.

 “Rather than love, than money, than fame, give me truth.” 

This is one of my many favorite quotes from Thoreau. This relates to the stories of hundreds unfortunates journalists who took their lives in their own hands to uncover the truth that lies beneath in the midst of our corrupt and unstable lives. For most of us, these are the people that we hope can help bring justice to the oppressed. But for some, journalists aren’t always welcomed and their work isn’t always appreciated. They were deliberately targeted and have been victimized for simply doing their jobs.

Bahang SUKOL kian terasa .

SHAH ALAM: Bahang Sukan Kolej (SUKOL) 2011 anjuran Universiti Teknologi Mara (UiTM) kian terasa apabila semua peserta yang bertanding berkumpul di Kompleks Sukan untuk menjalankan sesi latihan.

SUKOL berlangsung dari 12 Februari hingga 6 Mac 2011 dan perasmian telah diadakan pada 11 Febuari jam 8 malam di Stadium UiTM.

Sebanyak 19 jenis sukan akan dipertandingkan pada kejohanan kali ini meliputi acara padang, senaman, larian dan gelanggang.

UiTM Shah Alam Lakar Sejarah- LTdL

Shah Alam: Sejarah tercipta buat Universiti Teknologi Mara (UiTM) kerana julung kalinya sebuah institusi pengajian tinggi telah dipilih menjadi salah satu venue perlumbaan lumba basikal terbesar di Asia Tenggara, Le Tour de Langkawi.

Edisi ke-16 siri perlumbaan Le Tour de Langkawi (LTdL) yang berakhir pada 1 Februari lalu telah memilih UiTM sebagai ‘starting line’ perlumbaan peringkat ke 10 UiTM Shah Alam-Kuala Lumpur.

Naib Chanselor UiTM, Dato' Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar meluahkan perasaan bangga apabila UiTM terpilih daripada beratus institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang ada di Malaysia.

Lantaran daripada reaksi positif yang diterima daripada penganjur dan penaja LTdL, beliau turut meluahkan harapan agar pada edisi yang seterusnya, UiTM sekali lagi dipilih menjadi salah satu peringkat perlumbaan LTdL.

Selain daripada itu, dengan pemilihan Anuar Manan sebagai ikon berbasikal UiTM diharapkan dapat menjadi titik kebangkitan pelumba berbasikal universiti untuk lebih berdaya saing dan kompetitif di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Fasiliti Kompleks Sukan Tidak Efisien

SHAH ALAM: Bukan hendak menyalahkan pengurusan Komplek Sukan tetapi sesuatu perlu dilakukan bagi memastikan semua mahasiswa UiTM Shah Alam khususnya atlet universiti di sini, boleh menggunakan kemudahan Kompleks Sukan dengan semaksimumnya.

Ini berikutan beberapa kemudahan yang sepatutnya disediakan akhirnya sepi tanpa sebarang perubahan.
Menurut Nurathirah Johari, 20 dari Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi berkata kemudahan padang ‘turf’ sehingga kini masih tidak kelihatan.

APB Belasah Tersang 3-1

PAHANG: Pasukan bolasepak Akademik Pengajian Bahasa (APB), UiTM membelasah Tersang FC 3-1 dalam perlawanan persahabatan yang diadakan pada 29 Januari lalu.

Gol-gol APB telah dijaringkan oleh Azeraf Bin Mohd Mohaiden yang mneyumbat 2 gol dan Izad Zainal Muhammad Safian menjaringkan gol yang ketiga.

PasukanTersang FC merupakan pasukan yang dibarisi oleh pemain berpengalaman dari Pahang.

Perlawanan persahabatan tersebut bertujuan untuk mempersiapkan pasukan APB selain memberi pendedahan kepada pemain apabila menyertai Liga Selangor kelak.

Perlawanan ini juga bertujuan untuk memperbaiki kemahiran para pemain agar mereka dapat bersaing dengan pasukan lain dalam liga Selangor.

300 Sertai Perkhemahan Amali, Perak

SHAH ALAM: Seramai 300 orang peserta melibatkan pelajar, pensyarah dan fasilitator dari Universiti Teknologi Mara Shah Alam, Jengka, Institut Johor Darul Takzim (Instep) dan Kolej Shahputra akan menyertai Perkhemahan Amali di Tasik Chenderoh, Kuala Kangsar Perak.

Program ini dianjurkan oleh Universiti Teknologi Mara Shah Alam untuk memenuhi silibus SPS 133 (Outdoor Recreation) peringkat diploma dan ijazah bagi semester kedua.

Antara aktiviti yang diilakukan sepanjang perkhemahan adalah kayak,‘survivor’, berakit, berbasikal, ikatan tali (low raw course), asas perkhemahan dan “jungle tracking”.

Selain memenuhi silibus, program ini juga bertujuan memupuk sikap kerjasama antara pasukan, kerja berkumpulan dan membentuk persefahaman di antara peserta.

57 Penyelamat Sertai Bengkel

SHAH ALAM: Seramai 57 orang penyelamat telah menghadiri bengkel penyelamat bertempat di stadium renang UiTM pada 23 Januari 2011 lalu.

Kesemua peserta terdiri daripada pemegang sijil gangsa untuk penyelamat yang telah melepasi ujian kelayakan sebagai lifeguard.


Dalam bengkel tersebut, semua peserta akan diuji berdasarkan asas yang telah dipelajari semasa mereka menduduki ujian gangsa sebagai lifeguard.

Selain itu, asas-asas sebagai lifeguard yang lebih praktikal turut diajar dalam bengkel ini agar mereka lebih mahir dalam menyelamatkan mangsa.

1 Pelajar 1 Sukan- NR Tidak Tersisih

Shah Alam: Pihak universiti turut mensasarkan konsep 1 Pelajar 1 Sukan dapat direalisasikan melalui Sukan Kolej (Sukol) dalam memastikan graduan yang dilahirkan oleh UiTM berkualiti dan mendapat tempat di pasaran kerja,” Pengarah Pembangunan Pelajar, Profesor Madya Hanafiah Harun berkata dalam ucapan.

Perasmian (Sukol) yang berlangsung pada 11 Februari lalu telah dirasmikan oleh Timbalan Naib Chanselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof. Dato' Dr. Abdullah Mohamad Said berlangsung dengan penuh meriah dengan kontinjen yang bertanding mempersembahkan variasi persembahan dalam perbarisan berserta maskot.

Amanat VC - Sahol Bangga Guna Facebook berhubung dengan pelajar

SHAH ALAM: Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar, Naib Chanselor UiTM dalam amanatnya baru-baru ini meluahkan rasa bangga kerana mampu mendekati pelajar dengan menggunakan laman sosial Facebook.

Sahol berkata, beliau berasa bangga kerana dapat meluangkan masa untuk menjawab sendiri isu serta soalan yang diajukan oleh para pelajar melalui laman facebook dan beliau amat menyayangi pelajar-pelajar seperti seorang ayah menyayangi anaknya.

“Sebagai ayah sayangkan anak, jikalau ayah sendiri tidak dengar keluhan anak, siapa yang nak dengar? Pelajar adalah seperti pelanggan kami, dalam perniagaan pendidikan, adalah tanggungjawab kami untuk memastikan pelanggan kami gembira” katanya pada 10 Januari yang lalu.

Amanat VC - Insentif Pensyarah

SHAH ALAM – Naib Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM) Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar mengumumkan tiga insentif kenaikan pangkat pensyarah bagi menggalakkan peningkatan kesarjanaan.

Menurutnya, UiTM mendapat kebenaran khas untuk memiliki sistem kenaikan pangkat yang berbeza daripada universiti lain setelah mengambil kira kekuatan yang ada pada pensyarah dan keperluan universiti.
Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis penyampaian Amanat Tahun Baru Naib Censelor 2011 bertempat di Dewan Agong Tuanku Censelor, UiTM di sini.

Tiga insentif tersebut ialah memberi peluang kepada pensyarah yang telah bersara untuk meneruskan kerjaya sebagai professor, menyediakan 500 biasiswa kepada pentadbir dan pensyarah setiap tahun serta membuka peluang pemohonan kenaikan pangkat bagi pensyarah yang sedang cuti belajar.

“Dengan pengumuman ini saya harap tiada lagi suara-suara yang memberi gambaran seakan-akan kenaikan pangkat tidak diberikan perhatian yang sewajarnya oleh pihak pengurusan universiti,” ujarnya.

Selain itu, Sahol menyarankan agar pensyarah kanan meningkatkan lagi usaha mengangkat kesarjanaan dan memantapkan kerjaya sebagai warga akademik dengan menghasilkan penulisan untuk jurnal berwasid

Sementara bagi pensyarah muda, beliau menggalakkan mereka membiasakan diri membentangkan kertas kerja di persidangan luar negara bagi mendapat pendedahan di peringkat antarabangsa selain memperkukuhkan kerjaya masing-masing.

4 Kampus Cawangan Diberikan Autonomi

SHAH ALAM – Empat kampus cawangan Universiti Teknologi MARA (UiTM) diberikan kuasa autonomi bagi mentadbir kampus masing-masing bermula 12 Februari 2011.

Pengisytiharan autonomi ini merupakan salah satu daripada usaha UiTM bagi mencapai aspirasinya dalam menjadi universiti penyelidikan bertaraf dunia.

Ketika menyampakan Amanat Tahun Baru 2011, Naib Canselor UiTM, Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata perbincangan bersama Menteri Pengajian Tinggi telah mewujudkan satu modul baru bagi mereliasasikan aspirasi tersebut

“Kampus cawangan diberikan kuasa autonomi bagi melahirkan graduan profesional dan separa profesional manakala kampus UiTM Shah Alam dikhususkan untuk menawarkan program pasca-siswazah dan UiTM induk inilah, akan dijadikan kampus penyelidikan”

Kampus cawangan yang menerima pengisytiharan autonomi daripada Kementerian Pengajian Tinggi ialah UiTM Cawangan Perak, Perlis, Terengganu dan Sarawak.

Of Santa Monica and Gower


It was 9.50 am on a Tuesday – my first day as an intern at Los Angeles-based FILTER magazine. Nervous and ridiculously early, I decided to walk around the block to kill time. As I walked slightly ahead to the east side of Gower, I saw the sight of 7-Eleven and the image of Arizona Ice Tea came to mind. Apparently, I need something to calm me down.

Dz@rt Cafe


Bermula dengan mengambil alih pengurusan restoran yang lama pada 31 Disember 2010, dZ@rt cafe berusaha untuk memperbaiki kualiti restoran daripada segi servis, penyediaan makanan dan harga yang berkadaran.

7 Wasiat Raja-Raja Melayu

Pendokong Aspirasi UiTM

Shah Alam: Persoalan untuk mengetahui siapakah yang bakal menduduki 52 kerusi dalam Jawatankuasa Perwakilan Pelajar UiTM Shah Alam sesi 2011/2012 terjawab apabila senarai calon terpilih diumumkan oleh Timbalan Naib Censelor, Hal Ehwal Pelajar, Prof. Dato’ Dr. Abdullah Mohamad Said di Dewan Komplek Sukan UiTM, selasa lalu.

Setiap calon bertanding adalah atas tiket sendiri tanpa membawa mana-mana fahaman politik dari luar, seterusnya membuktikan bahawa UiTM melatih para mahasiswanya untuk menjadi pemimpin dan bukannya ahli politik.

5 Tips Percutian Bajet

Terdapat beberapa perkara yang perlu diambil berat ketika anda merancang untuk bercuti ke mana jua destinasi percutian pilihan anda. Apa yang pasti, anda perlu memastikan tahap kewangan anda berada di tahap yang benar- benar membolehkan anda melakukan percutian tanpa perlu bimbang akan kesempitan wang pada akhirnya nanti.


Personaliti : Pepatun Artwork

Pepatun Artwork: Patung kertas dari bahan terbuang


Siapa sangka, bahan-bahan buangan seperti kotak minuman, kertas dan plastik yang seringkali kita lihat bertaburan di jalan-jalan raya mahupun di mana sahaja ini rupanya mempunyai nilai seni yang tinggi buat enam anak muda yang merupakan penuntut Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka (FSSR) UiTM Shah Alam. 

Buktinya, enam anak muda ini telah menggunakan sepenuhnya daya kreativiti yang mereka ada untuk mengolah semula bahan-bahan buangan tersebut ke dalam bentuk robot-robot kertas yang unik dan menarik.




Membudayakan Al-Quran dikalangan Remaja



Allah SWT berfirman maksudnya: “Orang-orang yang Kami turunkan kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itulah yang beriman dengan Kitab itu; dan sesiapa yang mengingkarinya, mereka itulah orang yang rugi”. (Surah Al-Baqarah, ayat 121).


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

Fresh Template by NdyTeeN.